30 РОКІВ "ІТАК", ДАЛІ...
Стратегії розвитку бізнесу
Долі українського бізнесу і держави – це фактично одні долі. 30-річний шлях, який пройшла компанія “Ітак”, в значущих вузлових точках збігається зі шляхом незалежності України. Виклики формують самостійність і сильний характер. Тому компанія вважає, що сьогоднішня позиція лідера ринку гнучкої упаковки – це тільки початок
Спочатку було… справа
Якщо поняття незалежності держави і бізнесу найчастіше має на увазі політичний сенс, то поняття самостійності ріднить шляхи країни, бізнесу і людини, спираючись на сенс психологічний. Тому методи і етапи становлення самостійності – загальні для доль окремої людини, підприємництва і державності. Це здатність самому ставити свої цілі і самому їх досягати. Така здатність має дві сторони: свободу і відповідальність. “У 1991 р.Україна проголосила свою незалежність, отримавши свободу вибору власного шляху розвитку. Цю свободу отримали і ми, молоді тоді підприємці, які мали сили і бажання започаткувати власну справу. Коли компанія ” так» запрацювала, прийшло розуміння спо-
собствностей, як ми цю свободу будемо» оплачувати”, тобто широта поля нашої відповідальності. Виходить, що спочатку склалася ситуація, коли наша самостійність стала можливою і була нам під силу, – згадує Сергій Піддубняк, генеральний директор ТОВ «Ітак». – Було відкрито перше виробництво і розпочато роботи з плівками простих структур для формування пакетів нескладних конструкцій, став формуватися виробничий колектив. До кінця 1993 р. сформувалася база перших постійних клієнтів, яка поклала початок зростанню виробництва і структури продажів».
Виховання самостійності
Щоб самостійність стала фундаментом сильного підприємницького характеру, для її виховання важливі ситуації, коли самостійність – обов’язкова і просто вимушена. Така ситуація склалася в країні в середині 90-х років минулого століття. 1996-1998 рр. – це період прийняття Конституції України, введення і становлення національної валюти гривні, перехід на новий тип виборів.
“Разом з усією країною бізнес переживав складний період, що став викликом для життєдіяльності. Для нас цей виклик став стимулом розвитку, виховання нашої цілеспрямованості. Цьому сприяло бачення хороших перспектив для пакувального бізнесу, так як вітчизняний ринок упакованих продуктів тільки вступав у фазу активного розвитку, а виробники харчових продуктів стали прагнути виконувати санітарні вимоги. Попит на упаковку став рости і формувати сегменти пакувального ринку», – аналізує досвід компанії Людмила Чехановська, заступник генерального директора з продажу харчової упаковки ТОВ «Ітак». «На даний період припало наше перше масштабне розширення виробництва, початок укладання прямих контрактів на поставки плівки, налагодження планомірної роботи з постачальниками, міжнародні контракти на поставки, розробки нових технологій. З покупкою нового обладнання природно виникла необхідність в ускладненні і розширенні спектру робіт компанії», – доповнює Людмила Компанець, заступник генерального директора з продажу нехарчової упаковки ТОВ «Ітак».
Досвід відповідальності на зламі століть
Міленіум Україна зустріла початком політичної кризи, що призвела до «Помаранчевої революції». Це був етап зростання національної самосвідомості, етап розвитку громадянського суспільства, період зміни структури ринку. У цей непростий час, коли компанія була змушена боротися за ринок, необхідно було зробити упор на розширення клієнтської бази. Для вирішення цього стратегічного завдання ” було поставлено нове обладнання, розширено асортимент продукції, сконцентровано увагу на підвищенні якості виробництва та якості підсумкового продукту, – розповідає Олег Волков, старший майстер дільниці формування пакетів. – Зрозуміло, таке розширення призвело до збільшення штату співробітників. Це сприяло економічному внеску нашої компанії в розвиток району за рахунок нових робочих місць, так як приблизно 70% наших співробітників становили фахівці, які працювали з початку заснування компанії і які проживали в прилеглих до підприємства районах». Складний фінансово-економічний період збігся з плановою установкою на підприємстві екструзійної лінії. З цими викликами компанія успішно впоралася, вийшовши до 2012 р. на збільшені обсяги виробництва і продажів СРР плівки, розширення асортименту плівок складних структур, збільшення бази постійних клієнтів як мінімум в чотири
Сергій Піддубняк, генеральний директор ТОВ “ІТАК”:
“Цього року ми анонсували наймасштабнішу програму інновацій нашої компанії, розпочату з впровадження ротогравюрного (глибокого) друку, побудови нових виробничих площ, купівлі та встановлення новітнього обладнання, узгодження довгострокового плану розвитку нашої компанії»
Людмила Чехановська, заступник генерального директора з продажу харчової упаковки ТОВ “ІТАК”:
“Разом з усією країною бізнес переживав складний період, що став викликом для життєдіяльності. Для нас цей виклик став стимулом розвитку, виховання нашої цілеспрямованості»
рази. Велика частка загального успіху припадає на заслуги колективу «Ітак». “Все ключове керівництво нашої компанії з першого дня незмінно. Директорат, керівники виробничих дільниць, головний інженер, Головний бухгалтер, керівники департаментів продажів – це ті люди, які працюють з першого дня роботи компанії. Багато з них прийшли в компанію в юному віці і росли у своїй професії і кар’єрі разом з «Ітак», – звертає увагу Любов Пшенична, головний бухгалтер ТОВ «Ітак».
Зміна орієнтирів
У 2013-2014 рр. безпека нашої країни піддалася загрозам військової агресії. Україна увійшла в надзвичайно важкий період випробувань своєї самостійності. Переживши кризу відносин з постачальниками, компанія «Ітак» задумалася про зміну орієнтирів, взявши курс на освоєння європейського ринку. “Економічне співробітництво з країнами Європи зажадало від нас нового досвіду. Було розпочато формування штату контролерів якості як окремої структурної одиниці компанії з чіткою спеціалізацією. Разом з цим назріла необхідність створення власної виробничої лабораторії і
вузькопрофільного навчання фахівців з якості, – пояснює Наталія Бевза, директор з якості та сертифікації ТОВ «Ітак». – Потрібно сказати, що наша область виробництва гнучких пакувальних матеріалів досить специфічна в плані методології контролю якості. Досі в нашій країні одиниці навчальних закладів, які
Любов Пшенична, головний бухгалтер ТОВ “ІТАК”:
“Директорат, керівники виробничих дільниць, головний інженер, Головний бухгалтер, керівники департаментів продажів – це ті люди, які працюють з першого дня роботи компанії»
дають базові знання в цій області, а вже поглиблені знання і необхідні навички дає виробнича практика. Причому купуються вони не за один рік праці і постійного навчання. Щоб скоротити процес підготовки фахівців і дати їм можливість отримати сучасні знання, були укладені контракти із зарубіжними організаціями на навчання майбутніх фахівців в області якості. Ми з колегами відвідували багато підприємств з потрібним нам досвідом в галузі управління та контролю якості. Це був своєрідний обмін досвідом, в ході якого наші співробітники переймали європейську методологію і підходи в побудові виробничих і лабораторних практик. Йшло вибудовування менеджменту якості паралельно з вибудовуванням структури управління та обліку. Результатом стала можливість компанії конкурувати на полі відповідності міжнародним нормам і стандартам».
Впровадження належних практик
Запровадження безвізового режиму з ЄС та припинення договору про дружбу з РФ у 2017-2018 рр.задокументували курс розвитку нашої держави. Обраний шлях європейського розвитку поставив перед Національним бізнесом завдання освоєння нових ринків. “Інновації як драйвер розвитку відкривають нові можливості для нашої компанії, роблять її продукцію привабливою для зарубіжних ринків і більш конкурентоспроможною, – зазначає Наталія Бевза. – У ці роки компанія зосередила увагу на вдосконаленні процесів тестування, збільшенні можливостей виробничої лабораторії, інноваціях в області нових структур матеріалів, взаємодії з інститутами, дослідницькими центрами і лабораторіями. 2017 р. став для нас знаменним і ключовим – компанія була успішно сертифікована на відповідність міжнародним вимогам харчової безпеки. Перевірку проводив міжнародний орган сертифікації. Отримання сертифікату дозволило компанії підтвердити статус надійного постачальника безпечної упаковки. По сьогоднішній день ми успішно проходимо регулярні перевірки та аудити на підтвердження сертифікації».
Наталія Бевза, директор з якості та сертифікації ТОВ “ІТАК”:
“Інновації як драйвер розвитку відкривають нові можливості для нашої компанії, роблять її продукцію привабливою для зарубіжних ринків і більш конкурентоспроможною»
Все тільки починається
У нове десятиліття компанія “Ітак” увійшла в якості одного з галузевих лідерів, маючи великий досвід самостійності, зростаючий клієнтський портфель, який складають не тільки українські, а й провідні міжнародні, європейські компанії-партнери. Аналізуючи підсумки участі в галузевих конференціях, керівництво компанії відзначає, що професіоналізм компанії «Ітак» високо оцінюється не тільки клієнтами, але і конкурентами. “Наша цілеспрямованість і наполегливість відображені в негласному девізі:” Мало досягти вершини, важливо завжди залишатися на висоті
і прагнути до підкорення нових висот”. Як приклад, ” цього року ми анонсували наймасштабнішу програму інновацій нашої компанії, розпочату з впровадження ротогравюрного (глибокого) друку, побудови нових виробничих площ, купівлі та встановлення новітнього обладнання, узгодження довгострокового плану розвитку нашої компанії, – говорить про реалізацію бізнес-стратегії Сергій Піддубняк. – Серед майбутніх планів-введення в експлуатацію трьох черг нових виробничих площ. Перша черга вже майже завершена. Так що для нас все тільки починається. Завдяки націленості на перспективу і здоровим амбіціям кожного нашого співробітника ми можемо передбачити очікування наших замовників, вносити свій внесок у розвиток галузі, ринку, регіону країни, України».